KNVB

SDZ is officieel gecertificeerd door de KNVB als Lokale Jeugdopleiding (LJO)

SDZ heeft, als onderdeel van het Kwaliteit & Performance programma voor jeugdopleidingen uitgevoerd door de KNVB en onafhankelijk adviesbureau NMC Bright, een uitgebreide audit ondergaan. Deze audit is zeer succesvol verlopen.

Het Kwaliteit- & Performance Programma is het nieuwe model van de KNVB om verenigingen te ondersteunen met (voetbaltechnisch) jeugdbeleid. Het richt zich op het doorlichten en ontwikkelen van jeugdopleidingen, waarbij clubs een certificaat kunnen behalen. Het geeft clubs tevens handvatten en concrete aanbevelingen om de jeugdopleiding verder te verbeteren.

Met de unieke methodiek van ‘ontwikkelingsgericht certificeren’ brengen clubs in het betaalde en amateurvoetbal eerst de kwaliteit van hun jeugdopleiding in kaart. Hiervoor zijn minimale kwaliteitseisen opgesteld op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau. Vervolgens wordt de clubs de mogelijkheid geboden om samen met hoogwaardige experts (van binnen en buiten het voetbal) te bepalen wat de volgende stap kan zijn in de ontwikkeling van de jeugdopleiding.

Uit dit onderzoek is gebleken dat SDZ  ruimschoots voldoet aan de minimale eisen die worden gesteld aan het niveau Lokale Jeugd Opleiding. SDZ behoort hiermee tot een selecte groep amateur clubs in Nederland en Amsterdam. In Amsterdam heeft AFC als enige de status RJO (Regionale Jeugdopleiding) en SDZ als enige de status LJO. Ajax heeft bijvoorbeeld de status Internationale Jeugd Opleiding.

Kijk hier voor de recente lijst van alle gecertificeerde clubs. Tevens hier de de link naar de officiele toekenning door de KNVB v.w.b. de status van Lokale Jeugdopleiding(LJO).

De ambitie van SDZ is erop gericht om de komende jaren het niveau van Regionale Jeugd Opleiding te gaan halen.