Jeugdbeleid

ONTWIKKELINGSGERICHT VOETBAL

Ontwikkeling individu Binnen SDZ is gekozen voor ontwikkelingsgericht voetbal. Niet te verwarren met prestatiegericht of resultaatgericht voetbal. Prestaties willen we natuurlijk allemaal neerzetten en bij resultaatgericht voetbal zou je kunnen denken aan het altijd maar willen winnen. Dat is niet het doel dat we ten koste van alles willen bereiken. Met ontwikkelingsgericht voetbal streven we zoveel mogelijk de ontwikkeling van de individuele speler na, door hem/haar met spelers van het eigen niveau onder een zekere weerstand te laten spelen. De stand van het team in de competitie is leuk meegenomen, maar altijd maar winnen tegen te lichte tegenstanders draagt niet bij aan de nagestreefde ontwikkeling van de individuele speler.
Van selectiespelers wordt verwacht dat ze zo hoog mogelijk willen spelen en dus in het eerste team gaan als dat gevraagd wordt of een leeftijdscategorie hoger gaan spelen als de Technische Commissie dat voor de individuele ontwikkeling beter vindt.

Posities  Bij ontwikkelingsgericht voetbal kan ook het wisselen van posities horen; dat gebeurt bij spelers van de JO8 meer dan bij spelers van de JO19. Spelers hebben misschien een natuurlijke voorkeur om te spelen als aanvaller, verdediger of keeper, maar de trainingen en wedstrijden zijn ervoor om verschillende posities uit te proberen en de speler zelf te laten ontdekken dat hij meerdere mogelijkheden heeft.
Spelers die ‘het in zich’ lijken te hebben worden (als ouders en kind het willen), ingedeeld in een selectieteam. Naast de selectieteams (1e en 2e team per leeftijdscategorie) hebben we in iedere leeftijdscategorie nog 3e teams waarin de beste spelers worden geplaatst die de selectie niet hebben gehaald.

Spelen op niveau
We denken dat het voor het plezier het beste is dat spelers zoveel mogelijk op hun eigen niveau voetballen. Er kan dus geschoven worden tussen teams als de kwaliteitsverschillen binnen een team te groot zijn. Indien er bij de breedtesport volgens de TJC’s aanleiding is om veranderingen door te voeren, omdat bijvoorbeeld een groep niet goed functioneert, wordt dit besproken met de coach/trainer en de hoofdleiders. Indien nodig worden daar ook de teamleider en/of de ouders bij betrokken.

Beoordeling Bij de breedtesportteams worden de spelers beoordeeld door de TJC’s tijdens de centrale trainingen (onderbouw) en tijdens wedstrijden. Ook hebben de TJC’s regelmatig overleg met de trainers van de breedtesportteams. Bij de jongste jeugd worden ook regelmatig onderlinge toernooitjes georganiseerd waarbij interne scouts langs de lijn staan om spelers te volgen. Bij de selectieteams worden spelers beoordeeld door de Hoofden Jeugd Opleiding (HJO’s) en door interne scouts tijdens de trainingen en de wedstrijden in het weekend.
Daarnaast hanteren we binnen SDZ een spelervolgsysteem dat spelers beoordeelt op techniek, mentaliteit/instelling, inzicht / tactiek / overzicht, fysieke aspecten, gedrag, trainingsdeelname. Deze beoordeling wordt gedaan door de trainer van het team en wordt doorgegeven aan de TJC/HJO.

Teamindelingen De indelingen van de selectieteams worden gemaakt door de HJO’s in samenspraak met de selectietrainers. Ook zijn zij samen met de TJC's breedtesport verantwoordelijk voor de indeling van de 3e teams. De TJC's breedtesport delen de breedtesportteams in.

Teamwijzigingen Selectieteams zijn (pas) definitief bij aanvang van de competitie. Een plek in een selectieteam biedt geen garantie voor de rest van het seizoen. Gedurende het seizoen kan er gewisseld worden. Er zijn verschillende mogelijkheden om te wisselen.
tussen of binnen selectieteams:
Tussen bijvoorbeeld de JO9-1 en JO9-2 kan gedurende het gehele seizoen worden geschoven. Als de HJO een speler wil laten proefspelen op een bepaalde positie en dat kan niet in het eigen team, kan hij die positie in het andere selectieteam gaan bezetten. Het betekent echter dat uit dat andere team dan ook een speler moet worden gewisseld. Dit wisselen/schuiven gebeurt echter niet per week. Zoveel mogelijk wordt nagestreefd een team gedurende meerdere wedstrijden met vaste spelers te laten voetballen. De HJO bespreekt het voornemen tot wijziging met de coach/trainer, vervolgens licht hij de wijziging aan ouder/speler toe.
tussen selectieteams en breedtesport teams en vice versa:
Deze wissels vinden zoveel mogelijk plaats in de winter- en zomerstop. Er gaat altijd overleg tussen HJO, coach/trainer en speler (en ouder) aan vooraf. De verantwoordelijkheid voor de eindbeslissing ligt bij de HJO.
Wisselingen binnen teams kunnen bij spelers (en ouders) tot emotie leiden. Bij de onderbouw stelt de trainer samen met de HJO altijd als eerste de ouders op te hoogte, uiteraard met een toelichting op het waarom van de wijziging. In overleg wordt besloten of de trainer of de ouders de boodschap aan het kind overbrengen. Bij de bovenbouw worden de spelers direct door de trainer en de HJO geïnformeerd over teamwijzigingen. De HJO en trainer zijn beschikbaar om ook een toelichting aan de speler te geven. In algemene zin geldt dat dergelijke boodschappen op een rustig moment en op een rustige plek worden overgebracht; niet vlak voor of na een wedstrijd of training.

Selectie of niet?
Veel spelers (en ouders) zijn ambitieus en vinden het leuk in een zo hoog mogelijk gekwalificeerd team te spelen. Het uitgangspunt bij SDZ is spelers zoveel mogelijk op een passend niveau te laten spelen. Maar spelers (ouders) die in aanmerking komen voor een selectieteam, kunnen ook aangeven bij TJC/HJO dat zij niet in een selectieteam willen spelen. Dat wordt gerespecteerd.