Sancties

Sancties Gedragsregels zijn er om na te leven en niet om te overtreden.  SDZ’ers wijzen elkaar en anderen zo nodig op de normen en waarden van de vereniging.  Bezoekers, tegenstanders, spelers, ouders, trainers, coaches, leiders, iedereen die de regels overtreedt, wordt op een vriendelijke manier aangesproken op zijn/haar gedrag. Ernstige overtredingen en structurele vormen van wangedrag, dienen direct te worden gemeld bij de betreffende (hoofd)leider of coördinator en kunnen leiden tot strafmaatregelen. Het uitgangspunt is altijd dat de betrokken partijen uitvoerig worden gehoord, voordat een sanctie al dan niet getroffen wordt. De Commissie Goed Gedrag adviseert het bestuur welke sanctie passend is bij het geconstateerde gedrag en houdt hierbij rekening met de ernst van de overtreding, eventuele bijzondere omstandigheden en de leeftijd van de betrokkene(n).

Overtreding gedragsregels door spelers  Overtredingen van de gedragsregels door spelers kunnen leiden tot sancties opgelegd door de trainer, coach en teamleider. Hierbij geldt dat de strafmaatregel voort moet komen uit voetbaltechnische zaken zoals trainingsopkomst- of wedstrijdmentaliteit. Komt een speler bijvoorbeeld niet naar de training en/of wedstrijd zonder geldige reden of zonder tijdige afmelding, dan kunnen trainer, coach en teamleider beslissen dat de betreffende speler bij de volgende wedstrijd niet wordt opgesteld. Ernstige overtredingen worden door de trainer, coach of teamleider direct gemeld bij de TJC, HJO of hoofdleider.

Structurele overtreding gedragsregels door spelers Bij structureel wangedrag van spelers, volgt SDZ de volgende procedure:
1) De trainer/coach én de teamleider gaan in gesprek met de betreffende speler én zijn/haar ouders als het om een jeugdspeler gaat. De speler wordt aangesproken op zijn/haar gedrag en gewezen op de consequenties als hij/zij zich niet aan de regels houdt. Er kan een sanctie worden opgelegd (bv. voor een periode geen training en/of wedstrijd spelen).
2) Als het gedrag van de speler niet verbetert, volgt een tweede gesprek met de TJC, HJO of hoofdleider erbij. De speler wordt weer gewezen op de regels en op een mogelijk royement als er geen gedragsverbetering optreedt. Er kan een sanctie worden opgelegd (bv. voor een korte periode geen trainingen en/of wedstrijden).
3) Blijft de speler de regels overtreden, dan wordt de Commissie Goed Gedrag ingeschakeld. De betrokken partijen worden gehoord, alvorens de commissie al dan niet een besluit neemt. Hierbij houdt de commissie rekening met de ernst van de overtreding, eventuele bijzondere omstandigheden en de leeftijd van de speler. De commissie kan  een passende straf opleggen (bijv. voor een langere periode geen trainingen en/of wedstrijden,  verplichte kantinediensten), maar kan ook een  royement voorstellen aan het bestuur. Ook kan de commissie het lid adviseren een andere vereniging of sport te gaan zoeken.

Overtreding van de spelregels Overtredingen van de spelregels kunnen leiden tot sancties opgelegd door de KNVB. KNVB-boetes die SDZ moet betalen voor overtredingen rondom en tijdens wedstrijden worden verhaald op het betreffende team/de betreffende speler/de betreffende begeleider. Het gaat om alle boetes die voortkomen uit overtredingen mbt wedstrijden zoals gele & rode kaarten, spelen zonder spelerspas, wegblijven zonder (tijdige) afmelding, onjuiste invoer digitale wedstrijdformulier.