Demi Arkenbout

In de rubriek 'Uitgelicht' deze week aandacht voor onze Coordinator Meisjes/Vrouwen Demi Arkenbout.

Demi Arkenbout Coordinator Meisjes/Vrouwen
SDZ is mijn thuis!

Vandaag maken we kennis met Demi Arkenbout (25), haar wieg stond nog net niet in de SDZ kantine maar we kunnen SDZ gerust haar tweede thuis noemen. Oma heeft de keuken in de kantine gemaakt tot wat het nu is, Demi’s moeder was dagelijks in de kantine te vinden en zorgde ervoor dat alles op rolletjes liep. Opa timmerde de bestuurskamer en kleine Demi liep al rond op het sportpark terwijl ze nauwelijks kon lopen. Haar vader, haar 2 broers speelden bij SDZ, en Demi zelf begon op haar 12e in de D’tjes en is met een tussenpauze van 1 jaar altijd op de zwart-witte SDZ velden te bewonderen geweest.

“Het is hier nu wel minder gezellig dan het een paar jaar geleden was en die gezelligheid moet echt terugkomen. Er waren vaak feestjes, een zangertje, bingo en er stonden op zondag veel mensen langs de lijn. Ook de saamhorigheid is verdwenen, het voor elkaar zorgen, als er wat gedaan moest worden in de kantine of waar dan ook, dan gebeurde dat. Een vaste groep mensen die de handen uit de mouwen staken. Schoonmaken op vrijdag, ervoor zorgen dat alles dat kapot was weer heel werd. De buitenkant werd geschilderd op een dinsdagochtend. Er gebeurde altijd wel wat. En heel belangrijk, er moet vanaf volgend jaar absoluut weer een Nieuwjaarsreceptie komen. Dat was altijd top en zorgde ervoor dat er veel mensen kwamen die hun betrokkenheid toonden. En blij waren om weer even bij te kletsen. Dus aan iedereen die dit leest: volgend jaar weer een Nieuwjaarsreceptie. Mag niet meer ontbreken!

En moet je nou de barkrukken zien, dat ziet er niet uit. Vroeger hadden we Ome Eddie als hij dit zag pakte hij zijn gereedschapskist en ging dit maken. En hij hoefde niemand iets te vragen, mensen gingen hem helpen zonder morren. Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was maar de saamhorigheid moet terug, het echte SDZ clubgevoel moet terug”.

Demi staat te trappelen om naast haar taak als Coordinator Vrouwenvoetbal nog andere zaken op zich te nemen. Het organiseren van feestjes en evenementen, het organiseren van een meisjestoernooi op het SDZ terrein. Het is belangrijk dat het vrouwenvoetbal meer aandacht gaat krijgen en dat er ook kwaliteit geboden wordt zodat meisjes van buiten graag naar ons toekomen. Dat betekent goede trainers, goede selectiemogelijkheden, zorgen voor een sterke organisatie waar zowel breedte- als selectieteams belangrijk zijn. In de Houthavens om de hoek wonen meisjes die bij AFC voetballen terwijl SDZ om de hoek ligt. SDZ moet aantrekkelijker worden voor alle meisjes en dat moeten wij voor het voetlicht brengen. Flyers, verhalen op Instagram en activiteiten organiseren waar meiden kunnen ervaren hoe leuk het bij SDZ is. De trainers en coaches moeten net als bij de jongens SDZ kleding krijgen. Vrouwenvoetbal is een volwaardige deel van SDZ. De energie spat er bij Demi vanaf.  Ideeën om in de kantine uit flessen te gaan schenken (meer winst) tot het op de kaart zetten van de vrouwenafdeling. Zit hier een toekomstig SDZ-bestuurslid vrouwenvoetbal?

Naast alle vrolijkheid en fijne momenten op sportpark Transformatorweg heeft Demi ook intens verdrietige momenten gekend. Zowel haar opa als haar vader lieten het leven aan de rand van het veld. Demi was 14 toen haar vader overleed op het sportpark en het is niet moeilijk te beseffen wat een impact dat op een jong meisje moet hebben gehad. Het is niet zo dat het sportpark daardoor besmet gebied is geworden, dat elke keer als Demi bij SDZ is, zij een verdrietig gevoel krijgt. Gelukkig niet zegt zij zelf maar het is niet uitgesloten dat Demi’s enorme drive en enthousiasme om het verleden van gezelligheid en saamhorigheid terug te brengen op het sportpark, ook een eerbetoon is aan alles wat er gebeurd is.

Met de huidige plannen om SDZ weer vooruit te helpen naar de plek die het verdient, moeten we enthousiaste SDZ-ers als Demi Arkenbout koesteren. Wij vernamen van het bestuur dat zij zeer welwillend staat tegenover de ideeën van Demi om het vrouwenvoetbal op de kaart te zetten. Dat belooft veel voor 2024. Ben je enthousiast geworden door het verhaal van Demi en wil je je bijdragen leveren, meld je aan dan zetten we samen de schouders eronder voor een bloeiende toekomst bij SDZ.

DA1.jpeg