Scouting Sunday

Live vanaf sportpark Transformatorweg het wekelijkse verslag van onze razende zwart witte reporter Rogier over het wel en wee van ons aller SDZ

Deze week in de SDZ Nieuwsflits:

Scouting Sunday

Uw razende reporter Rogier was een paar dagen in de lappenmand maar hij is op tijd hersteld om een kijkje te kunnen nemen bij de breedtesport op zondag. Vorige week een kijkje genomen bij de selectieteams O17 en O18 zaterdag, nu eens kijken wat er op zondag gebeurt.

Rogier is het terrein nog niet op of hij loopt interne scout Jan Stoopendaal tegen het lijf. Die is van mening dat het niet klopt dat scouts en opleiders bij amateurclubs alleen maar op zaterdag naar wedstrijden komen kijken en de zondag helemaal vergeten. Uit ervaring weet Jan dat er pareltjes kunnen rondlopen op de zondag, de vergeten talenten, die, als nooit iemand komt kijken, voorgoed in de vergetelheid verdwijnen. Dat laten we vanaf nu bij SDZ niet gebeuren.

Op veld 1 begint het vriendenteam O23-1 tegen de mannen van JVC helemaal uit Julianadorp in de 1e klasse. Een leuke pot voetbal en Rogier zou Rogier niet zijn als hij niet meteen een speler van de O23-1 weet te strikken voor de nieuwe rubriek PROFIEL / 10 vragen - Jonathan Visser. Zo die zit in de tas. Later deze week leest u wie Jonathan Visser is.

Eerst even naar de kantine voor een lekkere cappuccino van SDZ sponsor Coffee Click. Ook goed te zien dat de vrijwilligers onder leiding van Ozan een begin hebben gemaakt met het ophangen van de reclameborden. Want wat is SDZ zonder sponsors. Trouwens, wilt u sponsor worden? Graag, met alle plezier, wees welkom. We starten in het nieuwe jaar met de rubriek Spotlicht op de Sponsor dus doe uw voordeel en meldt u aan en wij zetten het spotlicht op uw bedrijf.

En wat fijn, de kerstboom is opgetuigd, nu nog iemand die kerstliedjes wil zingen en boterletters wil bakken. Nu zijt wellekome. U zijt wellekome.

Op veld 2 begint JO17-1 tegen het lager geklasseerde Ouderkerk. Ouders en clubmensen, scouts en andere liefhebbers hebben zich verzameld om het veld. Wat opvalt is het verschil in kwaliteit binnen het team. Echte voetballers en mindere spelers, een probleem omdat er maar 1 JO17 team op zondag is en de kwaliteit niet over verschillende teams verdeeld kan worden. Het spel breed houden en niet uit de positie lopen is ingewikkeld, veel buitenspelers lopen teveel op de as. SDZ komt met 1-0 voor maar geeft dat snel uit handen. Verdedigend is het niet even soepel en menig speler vergeet dat samenspel doet zegevieren. In de rust bij een 2-3 achterstand neemt scout Jan de coach en de nummer 10 even apart voor wat aanwijzigingen. De 10 moet dieper spelen, dichter bij het vijandelijke doel want daar ligt de kracht. Een rommelige wedstrijd wordt onnodig verloren maar er zijn lichtpunten geconstateerd. En de wekelijkse vraag, is er een pareltje gesignaleerd wordt door scout Jan met JA beantwoord. Verdere details houdt Jan voor zich want hij wil de concurrentie niet wijzer maken.

Maar meteen blijkt dat het zo ontzettend nodig is voor SDZ om voetbalmensen langs de lijn te hebben die elke speler bekijken. Een cluster van scouts die de wedstrijden verdelen en daarover met elkaar communiceren. Wat heb jij gezien, welke speler moet een uitnodiging krijgen om hoger te gaan spelen of in ieder geval om bij een hoger team te gaan trainen. En op deze zondag blijkt dat een voetbalclub doordrenkt moet zijn van voetbal know-how. De enige manier om de club vooruit te stuwen naar grote voetbalhoogten. Het mag niet zo zijn dat een deel van de spelers (m/ v) niet gezien wordt. Iedereen verdient aandacht en hoe mooi is het, zoals vandaag, als er een pareltje is gevonden. Nu wil uw razende reporter wel weten van de scouting - wat gaat er nu gebeuren - krijgt dit dan een vervolg. De scouting geeft aan dat, volgens de procedure, zij contact opnemen met de TJC om dit kort te sluiten en de speler in kwestie een uitnodiging te sturen voor training in een hoger team.

De zon verdwijnt achter de wolken, het biervat in de kantine wordt aangesproken voor de 3e helft. Rogier heeft genoeg gezien. Er zit leven in SDZ. Voetbal voert de boventoon. Tot volgende week.