Spelregelbewijs

Beheers de regels en voorkom een boete

Speleregelbewijs verplicht vanaf 16 jaar
Voor spelers vanaf 16 jaar is het verplicht om het spelregelbewijs te halen. Wedstrijden spelen zonder het spelregelbewijs op zak te hebben, levert een fikse boete op die door de speler zelf betaald moet worden.
-Spelers geboren in 2005 en eerder moeten het spelregelbewijs al behaald hebben. Heb je het nog niet? Regel dit zsm en voorkom dat je een boete krijgt!

Waarom is het spelregelbewijs verplicht?
Een spelregelbewijs maakt spelers en speelsters van jongs af aan vertrouwd met de regels en geeft meer inzicht in – én begrip voor – beslissingen van de scheidsrechter. Daarnaast zorgt het kennen van de regels voor sportiever spel, waarbij het juist toepassen van de regels ook nog eens zorgt dat je als team meer kans maakt om te winnen.

Boete
Spelers krijgen eerst een waarschuwing wanneer zij spelen zonder spelregelbewijs terwijl ze dat wel hadden moeten hebben. De waarschuwing is in de vorm van een overtreding. Bij de zevende overtreding volgt er een straf. Dit betreft volgens de richtlijnen voor mogelijke sancties een geldboete tussen 75 en 100 euro en een wedstrijduitsluiting.

Hoe haal je het spelregelbewijs?
-Door een toets te maken op www.voetbalmasterz.nl.
-Je logt in met je KNVB account via www.voetbalmasterz.nl/inloggen. Heb je nog geen KNVB account? Via www.voetbalmasterz.nl/inloggen kun je je registreren om een account aan te maken. Kijk hier voor meer uitleg over het KNVB account. Let op! Het mailadres dat je gebruikt dient het mailadres te zijn dat in de ledenadministratie van SDZ bekend is. Je kunt het e-mailadres eventueel door de ledenadministratie laten aanpassen ([email protected]).
-Voordat je de toets maakt, kan je eerst oefentoetsen maken (maar dat hoeft niet), vervolgens doorloop je vijf levels die uit een combinatie van vragen uit de oefentoetsen bestaan, daarna volgt de eindtoets. Als de vijf levels en de eindtoets succesvol doorlopen zijn, is het spelregelbewijs behaald. Zowel de  vijf levels als de eindtoets mogen zo vaak gemaakt worden als nodig is om te slagen voor het spelregelbewijs.

Nog vragen?
Lees hier de antwoorden van de KNVB op de meest gestelde vragen over het spelregelbewijs.