Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Medisch beleid

Medisch beleid

De medische commissie van SDZ bestaat uit fysiotherapeut Niels Tammenga, neuroloog Niki Schoonenboom en huisarts Leonore Jongen.

De commissie heeft een plan opgesteld voor eerste hulp bij sportongevallen (EHBSO), het omgaan met de AED en blessurepreventie. De commissie werkt aan een uitgebreid medisch beleidsplan waarin ook aandacht is voor bijvoorbeeld inrichting van het terrein en voedingsaanbod in de kantine. SDZ doet mee aan ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’, een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. In de kantine en langs de velden mag niet meer gerookt worden.

Voor vragen aan de medische commissie mail naar medischecommissie@avv-sdz.nl


Reanimatie en AED

  • Begin seizoen doen alle trainers van seniorenteams, (een deel van het) kantinepersoneel, (een deel van de) bestuursleden en de technische commissie een reanimatie/AED-cursus.
  • Ook wordt begin seizoen geïnventariseerd wie van de leden en ouders een reanimatiecursus gedaan heeft en wie zich beschikbaar wil stellen om opgeroepen te worden in nood. Hiervoor wordt een speciale appgroep gemaakt. In geval van reanimatie wordt er een app gestuurd zodat er altijd iemand ter plaatse is.
  • Jaarlijkse controle van het AED-apparaat door de medische commissie.

 

EHBO 

  • Alle trainers en leider krijgen begin seizoen per mail/app het KNVB-document ‘Voelbal blessure vrij’ toegestuurd.  
  • In alle EHBO-tasjes wordt begin seizoen een geprinte versie gestopt van het EHBSO-zakboekje
  • Alle trainers, leiders en ouders wordt geadviseerd de EHBO-app van het Rode Kruis op hun telefoon te downloaden. 
  • De trainer of leider inventariseert aan het begin van het seizoen wie er in zijn team arts/verpleegkundige/BHV'er is en geeft dat door aan de medische commissie. De medische commissie zorgt voor een lijst met telefoonnummers die in de bestuurskamer wordt gelegd en in de kantine wordt opgehangen.

 

Verbanddoos

  • SDZ heeft een grote verbanddoos en EHBO-tasjes voor elke team. Begin seizoen worden als dat nodig is tasjes bijbesteld via Niels Tamminga.
  • De verbanddoos wordt 1x per maand door de kantinemanager nagekeken en uit de voorraad aangevuld, trainer/leider vult de eigen EHBO-tas aan na gebruik.
  • De voorraad wordt twee keer per seizoen door de medische commissie gecontroleerd en aangevuld.
  • De kantinemanager zorgt ervoor dat er altijd ijs voorradig is in de kantine en plastic zakjes.

 

Blessurepreventie

Het risico op blessures bij voetbal wordt verkleind met de volgende preventiemaatregelen:

  • Inzicht in de noodzaak tot algemene en specifieke warming-up en cooling-down
  • Inzicht in training en trainingsopbouw.
  • Aandacht tijdens de trainingen voor techniek en valvaardigheden.
  • Stimulering standaard gebruik van scheenbeschermers die ook de enkel beschermen en niet alleen de schenen.
  • Bij instabiliteit enkels enkelbrace adviseren.

 

Vervolg blessurepreventie

Uit: De Passie van SDZ, pagina 46-48

Gestructureerde warming-­up

Waarom een warming-­up?  Het doel van een warming-­up is het verkleinen van de kans op blessures tijdens een training of wedstrijd. Tijdens een Warming-up bereid je het lichaam voor op een zware inspanning.

Warming-up voor de training Voor de training wordt vanaf de JO12 een warming-up gedaan. Voor de JO8 t/m JO11 is dit niet noodzakelijk en kan meteen gestart worden met de training. Een goede warming up moet afgestemd zijn op de rest van de training (rode draad) voorbeeld: voordat er op doel geschoten wordt, is het raadzaam om een warming-up te doen met passen, trappen en daartussen wat lenigheidsoefeningen, op deze manier worden de spieren op het vervolg van de training voorbereid waardoor de kans op blessures minder wordt.

Warming-up voor de wedstrijd  Wedstrijden van SDZ-jeugdteams beginnen te allen tijde met een gestructureerde warming-up. Zelfs bij JO8 t/m JO11 streven we na dit in aangepaste vorm te doen. Voor deze groep met name met als doel saamhorigheid, groepsgevoel en een goede voorbereiding op de wedstrijd uit te stralen. Vanaf de JO13 is naast dit psychologische aspect ook het fysieke aspect  (spieren  opwarmen)  van belang. De warming-up voor de wedstrijd is anders dan op de training, omdat je in de wedstrijd van alles moet doen, springen, schieten, sprinten enzovoorts, je hebt ook meer tijd om je warming-up te doen dan op de training. Voor de warming- up voor een wedstrijd wordt10 tot 30 minuten uitgetrokken (minimaal 10 minuten, maximaal 30 minuten). De SDZ warming-up bestaat uit tenminste 3 onderdelen:

1.       Loopvormen

2.       Pass- en trapvormen

3.       Positiespel

Bij de JO8 t/m JO11 wordt gestart met een tik of afpakvorm en kunnen daarna kleine partijvormen gespeeld worden, liefst alles met de bal en is 10 min. voldoende.

Trainingsvormen

Wanneer een trainer (en/of coach) de wedstrijd van zijn team bekijkt, ziet hij wat er fout gaat: de wedstrijd wordt 'gelezen'. De minder goede punten van de wedstrijd kunnen eventueel de doelstellingen voor de volgende trainingen zijn. Het streven is dan ook dat de coach van een team tevens de trainingen van dat team verzorgt. Bij de selectieteams is dit een vereiste. Er zijn diverse oefenvormen mogelijk in onze training. Deze zijn terug te brengen tot een drietal hoofdvormen, te weten:

·           basistechnieken; bij de jongste spelers oefenen we eerst de basistechnieken maar er moet zo snel mogelijk weerstand worden ingebouwd.

·           positiespelen; we beginnen zo vroeg mogelijk met het gevoel voor samenspel. Eerst met een groot overtal, bijvoorbeeld 7:1; later verkleind tot 5:1, 3:1 en 5:2.

·           partijspelen; wedstrijden spelen in partijen ('om te winnen!'), waarin bepaalde opdrachten verwerkt kunnen worden (beperken balcontacten, vaste posities, verplicht duel aangaan, etc.).

 Binnen deze drie hoofdvormen komen aspecten naar voren die verdeeld kunnen worden onder de kopjes 'techniek', 'tactiek' en 'conditie'.

TECHNIEK

TACTIEK

CONDITIE

passen

aanbieden

sprintsnelheid

dribbelen

wegblijven

sprintkracht

drijven

samenspelen

sprongkracht

stoppen

direct spelen

uithoudingsvermogen

aan-­‐/ meenemen

scoren

coördinatie

passeren

dekken

wendbaarheid

koppen

storen

sliding

tweebenigheid

 

Met deze aspecten zijn vele oefenvormen te maken. Het is daarbij van het grootste belang rekening te houden met de leeftijdscategorie waarvoor de oefening bedoeld is. Niet alle oefeningen zijn namelijk voor eenieder geschikt.

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!