Medisch beleid

• De commissie, bestaande uit Niki Schoonenboom, neuroloog en Leonore Jongen, huisarts, heeft een plan opgesteld voor eerste hulp bij sportongevallen (EHBSO), het omgaan met de AED en blessurepreventie. SDZ doet mee aan 'op weg naar een Rookvrije Generatie', een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. In de kantine en langs de velden mag niet meer gerookt worden.
  • Voor vragen aan de medische commissie mail naar medischecommissie@avv-sdz.nl
  • Momenteel zijn we nog op zoek naar versterking van de commissie. Ben je fysiotherapeut, arts, verpleegkundige, bewegingswetenschapper, merld je bij ons aan.

Reanimatie en AED

• Er hangt een AED in de hal voor de kantine. De AED kan ingezet worden voor zowel kinderen als volwassenen.
  • Alle trainers en kantine personeel zijn op de hoogte van de werking van de AED. Er wordt regelmatig een reanimatiecursus aangeboden.
  • Aan het begin van het seizoen wordt door de teamleiders geïnventariseerd wie van de leden en ouders een reanimatiecursus gedaan heeft en wie zich beschikbaar wil stellen om opgeroepen te worden in nood. Hiervoor is een speciale appgroep gemaakt. In geval van reanimatie wordt er een oproep in de app gestuurd zodat er snel iemand ter plaatse is. Vanzelfsprekend wordt ook 112 gebeld. Volg de instructies die via de telefoon worden gegeven. Via de website van de hartstichting, http://www.hartstichting.nl/help-mee-met-tijd/reanimatieleer-reanimeren vind je de 6 stappen die je kan volgen bij een hartstilstand.

EHBSO

• Alle trainers en leiders krijgen aan het begin van het seizoen een verplichte informatie bijeenkomst over hoe om te gaan met blessures en sportletsels.
  • In alle EHBO-tasjes zit een geprinte versie van het EHBSO-zakboekje. Zie https://www.sportzorg.nl/_asset/_public/Files/Sport_blessure_vrij_ehbso_algemeen.pdf
  • Alle trainers, leiders en ouders wordt geadviseerd de EHBO-app van het Rode Kruis en de Hoofdletsel app van VeiligheidNL op hun telefoon te downloaden.
  • De trainer of leider inventariseert aan het begin van het seizoen wie er in zijn team arts/verpleegkundige/BHV'er is en geeft dat door aan de medische commissie. De medische commissie benadert deze mensen met de vraag of zij in de EHBO/reanimatie app groep willen zodat zij opgeroepen kunnen worden in geval van nood.

Hersenschudding

• Wij besteden extra aandacht aan hoofdletsels. Hoofdletsels komen helaas vaak voor bij voetballers. Het is belangrijk om hierin goed te handelen. Bij onzekerheid of een speler een hersenschudding heeft, moet de speler altijd worden gewisseld. Bij twijfel: van het veld!
  • We raden alle trainers en teamleiders aan om de Hoofdletsel app van VeiligNL te downloaden op hun telefoon. De hoofdletsel app is te gebruiken om een inschatting te maken van de ernst van het hoofdletsel. Voor meer informatie zie https://www.knvb.nl/assist-trainers/voetbalfit/voetbalblessures/hersenschudding

EHBO en reanimatie app SDZ

We hebben een EHBO en reanimatie app groep waarin een melding kan worden gedaan als er medische hulp nodig is. In de app groep zitten artsen, verpleegkundigen en BHV'ers (ouders, trainers en spelers van SDZ) die zich hiervoor beschikbaar stellen. Ook alle trainers zitten in deze groep zodat zij een melding kunnen doen als er hulp nodig is. Meld je aan via medische [email protected]

Verbanddoos

• Voor elk team is er een tasje met waterzak met bidon en spons.
  • SDZ heeft een grote verbanddoos in de kantine.
  • De verbanddoos wordt 1x per maand door de kantinemanager nagekeken en uit de voorraad aangevuld.
  • De voorraad wordt twee keer per seizoen door de medische commissie gecontroleerd en aangevuld.
  • De kantinemanager zorgt ervoor dat er altijd ijs voorradig is in de kantine en plastic zakjes.

Blessurepreventie

Het risico op blessures bij voetbal wordt verkleind met de volgende preventiemaatregelen:

• Inzicht in de noodzaak tot algemene en specifieke warming-up en cooling-down
  • Inzicht in training en trainingsopbouw.
  • Aandacht tijdens de trainingen voor techniek en valvaardigheden.
  • Stimulering standaard gebruik van scheenbeschermers die ook de enkel beschermen en niet alleen de schenen.
  • Bij instabiliteit enkels enkelbrace adviseren.
  • Beweegadviezen voor tijdens de zomer-, en winterstop.