SDZ barst van de energie

2 april 2024 18:15

De Telegraaf Amsterdam Sport 2 april 2024

Telegraaf.jpeg

Door Wesley Verboom
AMSTERDAM Sportief gaat het SDZ dit seizoen allerminst voor de wind en degradatie naar de Derde Klasse lijkt onafwendbaar, maar op de achtergrond bruist de bijna zestienhonderd leden tellende club weer. SDZ barst van de energie: op organisatorisch en sportief vlak. ,,We willen op termijn weer een stabiele Tweedeklasser worden, het liefst met eigen jongens”, aldus Danny Flemming, die ook dagdroomt over een hoog spelende vrouwentak.

,,Met Donny Kessing, die bij ons jaren in het eerste heeft gespeeld en onze nieuwe hoofdtrainer wordt, zijn we druk bezig om een elftal voor komend seizoen samen te stellen”, vervolgt Flemming. De oud-voorzitter, die met SDZ opklom naar de Eerste Klasse, is na zijn afscheid in 2019 weer terug. Als adviseur, hij spreekt zelf liever van ‘helpen’, staat hij samen met Marcel Grapendaal SDZ met raad en daad bij op onder andere voetbaltechnisch gebied.

Flemming doet zijn verhaal in de bestuurskamer van SDZ. Wat daarbij direct opvalt, is een groot sponsorbord achter hem. ,,Het sponsorbord is nu nog leeg, maar wordt komende week gevuld met nieuwe sponsors”, vervolgt hij. ,,Maar die credits zijn zeker niet voor mij. We doen dat met een aantal mensen”, benadrukt Flemming, die een technische commissie heeft samengesteld, bestaande uit vakkundige mensen met een SDZ-hart. ,,We hopen dat SDZ er weer positiever op komt te staan. Ik vind het heel jammer dat het wat minder ging dan voorheen en dat verschillende partijen (oude en nieuwe bestuur, red.) met elkaar overhoop lagen over de koers (onder andere het afstappen van prestatievoetbal, red.), maar dat is geweest. Ik ben blij dat we er met zijn allen de schouders onder willen zetten”, verklaart Flemming zijn keuze om terug te keren bij SDZ. Het deed hem pijn hoe zijn cluppie na zijn afscheid in het nieuws kwam, met ruzie over en weer. ,,Ik ben blij met de bestuursleden die overgebleven zijn. Je moet wel ballen hebben om in een bestuur te zitten”, glimlacht hij.

De oud-preses is onder anderen met duo-voorzitsters Nathalie Pennings, Lilian Bakhuijsen, Grapendaal en vele anderen vastbesloten om van SDZ weer een club te maken, waar prestatie- en recreatievoetbal hand in hand gaan. ,,Wij vinden dat de hele club op alle facetten aandacht moet krijgen, dus zowel breedte- als prestatiesport. Van het damesvoetbal en tot het g-voetbal. Dat is ook wat een vereniging maakt. We willen er ook voor zorgen dat voldoende jeugd kan doorstromen naar de eerste elftallen.”
Als voorbeeld wordt vervolgens Buitenveldert aangehaald, waar zowel de dames als de heren op een behoorlijk niveau speelden. ,,Dat lijkt ons ook prachtig, maar stap voor stap. Buitenveldert, die met het eerste jarenlang speelde in de Tweede Klasse en met de Vrouwen in de Topklasse, is natuurlijk  een prachtig voorbeeld.”

Flemming vertelt vervolgens dat het eerste van SDZ op zaterdag gaat voetballen. ,,We hopen dat we hiermee de gezelligheid terug krijgen op de club, zoals die hier jaren geleden was.” De Amsterdammer doelt hiermee onder andere op de wedstrijden van de heren 1, die druk werden bezocht en de zangers in de kantine na afloop van thuiswedstrijden. Daarnaast hoopt Flemming op meer regionale derby’s nu zij overstappen naar een andere speeldag.

Komende zomer wordt er druk geklust bij SDZ. ,,Onder andere de gym en de kleedkamers worden opgeknapt, we hopen dat de gemeente nog een (financiële) bijdrage kan leveren, zodat we meer kunnen opknappen. Die gesprekken lopen.”
Flemming is in zijn nopjes met de terugkeer van Kessing ,,We zijn heel blij met hem. Hij is een jonge, ambitieuze trainer met het SDZ-DNA. Zelf zegt hij ook dat hij bij ons zijn leukste periode heeft beleefd, een mooi compliment”, besluit hij.