1920 Academy - SDZ en haar eigen voetbalschool

16 april 2024 23:30

SDZ in de media.
In het Parool van 15 april j.l. schrijft journalist Tim Wagemakers over de wildgroei van voetbalscholen in Amsterdam. De gemeente Amsterdam opent een meldpunt en is bezorgd dat ‘louche scholen het veld opeisen’. Wethouder Sofyan Mbarki ziet dat de enorme toename van de voetbalscholen ten koste gaat van reguliere verenigingen.

In september 2023 al is SDZ gestart met de eigen voetbalschool - 1920 Academy - vernoemd naar het oprichtingsjaar 1920 van SDZ. De reden om met deze eigen school te beginnen was om de opleiding van jonge voetballers, de kwaliteit van de opleiding en de geldstromen in eigen beheer te houden. En om ervoor te zorgen dat het gebruik van de velden niet in de knel kwam. Voorheen was het zo dat er op zondag om 9 uur getraind moest worden door leden omdat om 11 uur de commerciele voetbalschool het veld opeiste. Dat moest afgelopen zijn.

De structuur van 1920 Academy staat nu een half jaar en zal het komend seizoen worden uitgebouwd. De geledingen binnen de club maakten afspraken - wie doet wat en hoe kunnen we elk kind zo goed mogelijk aandacht geven. Talent of niet, ieder kind heeft recht op goede begeleiding. De 1920 Academy kent 4 pijlers:

1. De aspiranten.
Alle nieuwe leden beginnen bij de aspiranten als niet-spelend lid. De club heeft niet voldoende velden om de aanwas van nieuwe leden onder te brengen in een team. Elke aspirant krijgt goede trainingen van gediplomeerde trainers. De technische commissie houdt de ontwikkeling in de gaten en zorgt voor goede doorstroom in samenspraak met ouders en trainers van de bestaande teams. Een bestaand team heeft een speler nodig, de vraag gaat dan rond binnen de organisatie - voor welke positie heb je iemand nodig en hebben we iemand lopen bij de aspiranten die die positie kan vervullen en is die speler daaraan toe?

2. De voetbalkampen tijdens vakanties.
SDZ gaat naast de reguliere kampen ook speciale meidendagen organiseren het liefst in samenspraak met haar professionele partnerclub Ajax.

3. De talentendag.
Jaarlijks raakt SDZ vele talentvolle spelers kwijt aan de diverse Betaald Voetbal Organisaties. Middels de jaarlijkse talentendag en trainingsstages krijgen spelers van andere verenigingen de kans om een plek in een van de SDZ selectieteams te verdienen.

4. Extra trainingen
Komend seizoen zal 1920 Academy de leden in de gelegenheid stellen om extra trainingen te gaan volgen. Als team of als individu, aanmelden via de eigen website. Elk lid kan aankruisen met welke trainer of trainster zij dan het liefst traint. En trainers die minder werk hebben (want minder voetbalscholen), kunnen zich aanmelden op de 1920 website en onder de 1920 vlag aan de slag. SDZ wil weten wie gaat er met de kinderen aan de slag. De club heeft 169 VOG verklaringen afgegeven en houdt toezicht op elk moment. Iedereen heeft recht op een voetballeven ook als de ouders het niet breed hebben. Iedereen wil zich een keer Frenkie de Jong of Sherida Spitse voelen en dat kan bij de 1920 Academy.

Screenshot_20240417_095734_WhatsApp.jpg

En dan nog even dit.
SDZ heeft 3 moeilijke jaren achter de rug. Interne strubbelingen, machtsstrijd tussen verschillende groepen. Het was niet altijd even leuk bij SDZ. Dat is verleden tijd. SDZ bouwt vanaf dit seizoen aan de prachtige club waar iedereen belangrijk is. Ongeacht ras, gender, geaardheid, sekse, talent of niet. Er is een commissie Duurzaamheid, the Green Team, er is een nieuwe Technische Commissie druk bezig voor komend seizoen. In 1 maand hebben 50 Business Club leden zich gemeld waaronder de John Blankenstein Foundation en de Stichting Life Goals Amsterdam. SDZ omarmt deze stichtingen met warmte omdat zij een voetbalclub wil zijn midden in de samenleving. Daarom koken op woensdag statushouders van het verderop gelegen AZC schip na hun training op het SDZ veld, eten dat ’s avond bij ouderen in de buurt wordt bezorgd. Want iedereen doet er toe.

Met de komst van Havenstad waar 100.000 Amsterdammers gaan wonen, is SDZ, nu gelegen tussen de Houthavens en de Spaarndammerbuurt, belangrijk voor deze buurten. SDZ wil een voorbeeld club zijn. Dan is uitbreiding van de velden van heel groot belang. Ook daar werkt SDZ hard aan.