Vacaturebank

18-12-2023

Kantinemanager

Doel van de functie

Is eindverantwoordelijke voor het goed functioneren van de kantine en de kantinemedewerkers. Zorgt ervoor dat de kantine efficiënt wordt beheerd, ontvangt leden en gasten van SDZ gastvrij en draagt bij aan de opbrengsten van SDZ door verkoop van drank en eten te optimaliseren. Is verantwoordelijk voor inkoop en voorraadbeheer, kantinebezetting en het reilen en zeilen in de kantine.

De kantinemanager wordt aangestuurd door het bestuurslid portefeuille kantinezaken en stuurt de kantinebeheerders, de kantinemedewerkers, zowel pool- als corveedienst, aan. De kantinemanager werkt nauw samen met de coördinator kantineplanning en de ledeninzetcommissie.

Aandachtsgebieden en activiteiten

Aandachtsgebied 1 – Kantinebeheer

De kantinemanager is eindverantwoordelijke voor uitvoering van onderstaande activiteiten. Indien er geen dagdeelbeheerder aanwezig is, draagt de kantinemanager zelf zorg voor uitvoering van volgende zaken:

• Opent de kantine
    • Is tijdig voor opening van de kantine aanwezig.
    • Brengt alle benodigde installaties/apparaten in bedrijf en zorgt dat bar/keuken klaar is voor gebruik
    • Volgt de werkinstructie ‘Openen kantine’.
  • Kasbeheer
    • Opent en sluit de kassa
  • Werkafspraken / instructies
    • Maakt, tijdens een dienst, afspraken met de andere vrijwilligers etc. over de werkverdeling.
    • Geeft uitleg en instructies aan ouders die nog niet goed weten hoe de kantine werkt.
  • Bestellingen
    • Neemt bestellingen aan de bar aan.
    • Schrijft bestellingen voor de keuken op en geeft deze door aan diegene die ze bereidt.
    • Pakt en/of maakt (koffie, thee, drank etc.) de bestelling en rekent deze af.
  • Schoonmaak kantine/keuken
    • Zorgt ervoor dat de kantine er de gehele dag verzorgd uitziet en er achter de bar en in de keuken hygiënisch gewerkt wordt. Zorgt dat kantine en bar/keuken aan het einde van de dag opgeruimd worden achter gelaten en de noodzakelijke apparatuur schoon is gemaakt.
    • Maakt afspraken met de kantinemedewerkers over een werkverdeling en laat zien wat moet gebeuren.
    • Bekijkt, aan het eind van het dagdeel, welke schoonmaakwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
  • Sluiting kantine
    • Zet alle installaties / apparaten uit of in de geschikte stand voor sluiting.
    • Controleert de hele kantine en beoordeelt of deze kan worden gesloten (achtergebleven gasten, deuren op slot, etc.)
    • Zorgt dat de kantine en (eventueel) het hek zijn afgesloten
    • Volgt de werkinstructie ‘Sluiten kantine’.

Aandachtsgebied 2 – leidinggeven aan dagdeelbeheerders

De kantinemanager is eindverantwoordelijke voor een goede en volledige instructie van de dagdeelbeheerders (zie ‘aandachtsgebied 1’) en zorgt dat zij op de hoogte zijn van relevante aandachtspunten en wijzigingen.

Aandachtsgebied 3 – Planning kantine voorraad en bemensing

• Bezetting
    • Maakt, aan de hand van het trainings- en wedstrijdschema en speciale activiteiten, een indeling van de kantinediensten. Zorgt met hulp van de coördinator kantineplanning voor de juiste bezetting afhankelijk van de verwachte drukte en communiceert dit aan betrokken mensen.
  • Inkoop en voorraadbeheer
    • Onderzoekt in opdracht van het bestuurslid kantinezaken welke leveranciers de beste prijs-kwaliteitverhouding voor de vereniging kunnen leveren.
    • Maakt, in overleg met het bestuurslid kantinezaken, afspraken over inkoop van apparaten en voorraad en bereidt contracten voor ter ondertekening door de penningmeester.
    • Inventariseert de doorloop en beschikbaarheid van de voorraad en schat in wat de benodigde bestelling zijn.
    • Zorgt dat voorraad wordt besteld, dat er iemand aanwezig is tijdens de aflevering of haalt bestellingen zelf op.
    • Staat open voor assortimentsvernieuwing die aansluit op het beleid van SDZ (gezondere kantine met gevarieerder maar betaalbaar assortiment)
  • Activiteiten plannen
    • Maakt in samenwerking met de Open Club manager afspraken over planning, drukte, speciale wensen etc. met organisatoren van activiteiten / evenement (feesten, toernooien, sponsorbijeenkomsten etc.) waarbij de kantine een rol speelt.
    • Organiseert dat de er voldoende mensen in de kantine aanwezig zijn en de juiste voorraad aanwezig is.
    • Ondersteunt de organisatoren bij voorbereiding en coördinatie tijdens de activiteit / evenement.

Vastlegging en communicatie

• Houdt digitale jaarplanning (draaiboek) met acties voor de kantinefuncties actueel, zodat continuïteit op SDZ gewaarborgd blijft.
  • Slaat documentatie (o.a. prijsopgaven, voorschriften, checklijsten, administratie kantinediensten) centraal op op een door het bestuur aangewezen locatie, zodat informatie inzichtelijk is en continuïteit gewaarborgd blijft.
  • Houdt waar relevant de kantine dagdeelbeheerders en de kantinemedewerkers op de hoogte.

Specifieke kennis, competenties en kwalificaties

• Ervaring in de horeca
  • Diploma Sociale Hygiëne en Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)
  • VOG
  • Commerciële instelling
  • EHBO-kennis of diploma is een pré
  • Sociale vaardigheid voor het op een prettige manier leidinggeven en samen werken met andere medewerkers in de kantine en het helpen van klanten.
  • Kennis van het SDZ-horecabeleid of bereid deze tot zich te nemen

Verwachte inzet

Gemiddeld 25 uur per week. Dit is een betaalde functie met een belang voor de continuïteit van SDZ.

Reageren op de vacature

* = verplicht